بازار کساد موبایل؛ مردم تعمیر را به خرید ترجیح می‌دهند

قیمت گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس به حدود ۱۵۰ میلیون تومان رسید

نمایی از بازار موبایل چارسو در تهران- تهرانیکا

گزارش‌های میدانی از بازار گوشی‌های تلفن همراه نشان می‌دهد که با تداوم ممنوعیت واردات قیمت گوشی‌های آیفون پرو از ۱۰۰ میلیون تومان نیز عبور کرده است.

در حال حاضر قیمت آیفون ۱۳ پرو در برخی فروشگاه‌های اینترنتی در محدوده قیمتی ۱۰۳ میلیون تومان است. به همین ترتیب، قیمت آیفون ۱۳ معمولی از حدود ۴۵ میلیون تومان شروع می‌شود و با ۲۵۶ گیگ فضای ذخیره‌سازی به نزدیک ۶۴ میلیون تومان می‌رسد.

خرید گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس هم حدود ۱۵۰ میلیون تومان آب می‌خورد و خرید آیفون ۱۳ پرو مکس ۵۱۲  گیگ احتمالا نزدیک به ۱۴۴ میلیون هزینه داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از پاییز ۱۴۰۱ واردات گوشی آیفون ۱۴ و بالاتر ممنوع اعلام شد و این گوشی‌ها از فهرست ثبت یا همان رجیستری حذف شدند. به این ترتیب، گوشی‌های آیفون ۱۳ آخرین مدل‌های شرکت اپل بودند که اجازه واردات و ثبت در ایران را داشتند. با این حال، افزایش قیمت‌ها به گوشی‌های آیفون ۱۳ محدود نیست و دیگر مدل‌های شرکت اپل و دیگر شرکت‌ها را نیز شامل می‌شود.

برای مثال، خرید گوشی آیفون مدل ۱۱ در ایران بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان تمام می‌شود. همچنین ارزان‌ترین نوع گوشی سامسونگ در بازار موبایل نیز حدود شش میلیون تومان است.

گوشی‌های سامسونگ مدل گلکسی اس۲۴ با حدود یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی حدود ۱۰۰ میلیون تومان است. نسخه پرطرفدار گلگسی اس۲۳ نیز در محدوده قیمتی ۳۰ میلیون تومان است.

ارزان‌ترین مدل‌های گوشی‌های چینی شیائومی در ایران نیز بین پنج تا شش میلیون تومان قیمت دارند. در عین حال، شیائومی نسخه ۱۴ اولترا با یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی تا مرز ۹۶ میلیون هم به فروش می‌رسد.

شیب صعودی قیمت گوشی‌های تلفن همراه درپی منع واردات و ثبت گوشی‌های آیفون در کنار کاهش توان اقتصادی مردم به رکود بازار موبایل منجر شده است.

فعالان بازار می‌گویند خرید و فروش تلفن‌های همراه از رونق افتاده و بسیاری از مردم تعمیر تلفن‌های آسیب‌دیده‌شان را به خرید دوباره ترجیح می‌دهند.

سایت فرارو در گزارشی با عنوان «بازار خرید موبایل کساد شد» به این موضوع پرداخت و نوشت: «موبایل از کالاهایی است که حتی در شرایط کسادی نیز اوضاع بهتری نسبت به سایر بازارها دارد اما در همین بازار هم بیشترین رونق نصیب تعمیرکاران شده و شمار طرفداران تعمیر موبایل از متقاضیان خرید آن بیشتر است.»

محمدرضا رمضان، رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری آنلاین این موضوع را تایید کرد و گفت تا قبل از این ۸۰ درصد کسانی که به موبایل نیاز داشتند، سراغ خرید دوباره می‌رفتند و  ۲۰درصد هم گوشی‌هایشان را تعمیر می‌کردند، اما الان نسبت‌ها جابه‌جا شده و ۸۰ درصد ترجیح می‌دهند موبایل قبلی‌شان را تعمیر کنند.

جمهوری اسلامی با ادعای مقابله با خروج ارز از کشور واردات مدل‌های ۱۴ و بالاتر آیفون به ایران را ممنوع کرده است. این اقدام به‌هم‌ریختگی و نوسان قیمتی بازار رسمی موبایل را در پی داشت و به رونق بازار غیررسمی نیز منجر شد. به‌تازگی مهدی اسدی، رییس انجمن موبایل ایران افشا کرد که ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ نه‌تنها به مدیریت منابع ارزی کمک نکرد که ورود غیر رسمی این دو مدل به خروج حدود ۹۰۰ میلیون دلار ارز غیر رسمی از کشور منجر شد.

بیشتر از اقتصاد